Veliko Z / Capital Z

Vizualni identitet Grada Zagreba / 2. nagrada na Natječaju za dizajn vizualnog identiteta Grada Zagreba

Prikaz nastanka znaka Grada Zagreba, ili kako se grb pretvara u veliko slovo Z.

Što Zagreb čini – Zagrebom?

To je osnovno pitanje kojim smo se bavile dok smo razmatrale upuštanje u rad na grafičkom identitetu. Na prvi pogled hendikep, nedostatak razrađene branding strategije dao nam je slobodu da pružimo vlastiti odgovor, i kao autorice i kao Zagrepčanke. Drevni slojevi, poput zidina, katedrale ili Markovog trga, i oni malo mlađi, poput Potkove i mirogojskih arkada uvijek su prisutni, i sa Sljemenom i Savom čine kontekst i pozornicu na kojoj se odvija život Zagreba. No, sa veseljem i znatiželjom shvatile smo da "naš" Zagreb, naš doživljaj grada i njegove kulture, počinje tamo negdje '50-ih ili ’60-ih, otprilike u vrijeme kad su naši roditelji bili mladi. Istovremeno, spoznale smo i da taj bazen kulture, dizajna, umjetnosti i glazbe čini podlogu našem stvaranju. To je naše naslijeđe, naš temelj na kojem gradimo i radimo. Gorgona, Picelj, Exat 51, Boris Bućan, Marija Braut, Tom Gotovac, Vlasta Delimar, Šenoa, Matoš, Smogovci, Grga, Azra, Kavkaz, Kulušić, Jabuka, Močvara, Krivi put, Medika,... popis je dug i vodi nas na putovanje od ’50-ih do danas, i svaka postaja ravnopravno je ugrađena u identitet grada. Nastavimo sa sirem i vrhnjem, Tko pjeva, zlo ne misli, subotnjom špicom, ćevapima kod Srbina, Ribicama kod Mimice, Orijentom, Vincekom, Bad Blue Boysima, pa čak i licitarskim srcima i šestinskim kišobranima – sve to, i još mnogo toga, čini Zagreb kakav poznajemo. Logičan ishod naših razmišljanja je da postoje 3 komponente na kojima valja graditi vizualni identitet grada prikladan za suvremene komunikacijske potrebe.

Grb grada Zagreba

Ne postoji simbol grada koji je toliko snažan i prepoznatljiv kao grb. On u sebi sadrži stoljeća nataložene povijesti.

Plava boja

Ona spada u rijetke elemente identiteta oko kojih se građani slažu, doživljavaju ju svojom i koriste kao simbol Zagreba.

Slovo "Z"

Kao jedini glavni grad na svijetu čije ime počinje sa tim slovom, zgodno ga je istaknuti kroz grafičku dosjetku.

Naš prijedlog znaka je grb reduciran na plavu plohu koja se grafičkom intervencijom (zakretanje srednje trećine) pretvara u masno slovo Z.

Tipografski sustav koji prati taj znak mora biti fleksibilan i primjenjiv u svim dijelovima identiteta, od signalizacije, preko plakata, do knjižnih prijeloma. Karakter znaka nalaže bezserifnu tipografiju geometrijske konstrukcije čiji će oblici biti nasljednici hrabrog razdoblja ’50-ih i ’60-ih, ali istovremeno pružati suvremeni dojam. Mora imati mnogo rezova i posebnih znakova i biti dostupno za slobodno preuzimanje. Naš izbor je General Sans (Indian Type Foundry, dostupno preko Fontshare™). Koloristička shema identiteta sastavljena je od jedne primarne i 6 dopunskih boja. Primarna boja identiteta je plava. Mi predlažemo tramvajski plavu boju, jer su tramvaji među zadnjim javnim podlogama na kojima se plava boja još uvijek može vidjeti, pa su oni s vremenom postali nositelji "zagrebačke plave". Osim toga, plava boja korištena na grbu također je jasna, nebeskoplava boja, a ta nijansa nije uobičajen izbor za identitete gradova i u sebi nosi suvremenu svježinu. Plava boja koristi se za znak i logotip i sve tekstualne elemente kad god je to moguće. Odabir dopunskih boja predstavljao je pravi užitak. Iskoristile smo priliku da u identitet uključimo zagrebačku arhitekturu, biljni i životinjski svijet. Ima ih 6, a namijenjene su korištenju za sve ostale elemente (podloge, piktograme i infografike).

Temeljni zahtjevi koje grafički sustav treba zadovoljiti su prepoznatljivost, inovativnost i lakoću korištenja. Ovaj sustav se bazira na temi trećina koja se već pojavljuje u znaku, i na prepoznatljivom obliku grba. Izvan te dvije odrednice grafički jezik je vrlo jednostavan, sveden na eksploataciju prepoznatljivosti boja i tipografije.

Pristup fotomaterijalu kasnije je detaljno izložen, ali valja napomenuti da pružamo smjernice za stvaranje karakterističnog fotografskog jezika koji veći naglasak stavlja na istinu i stvarnost prenesenu vrhunskom fotografijom, nego na "lijepe" prikaze poznatih motiva. Smjernice za odabir ilustracija također su kasnije detaljnije izložene, ali sažeto možemo reći da ilustracije moraju biti suvremene, sa snažnim autorskim pristupom, i po mogućnosti od lokalnih ilustratora/ica kojima zagrebačka umjetnička scena obiluje. Set piktograma je sastavljen od oblika punih ploha. Zbog potrebe da bude nedvosmisleno jasan svim građanima baziran je na uvriježenim komunikacijskim rješenjima sa intervencijom u obliku kosine i/ili zaobljenog segmenta (preuzeto iz osnovnog znaka). Infografike su vrlo pojednostavljene i koriste velike obojene plohe za komunikaciju statističkih i drugih podataka u kombinaciji sa plavim tipografskim elementima. Moguće je koristiti najviše 3 veličine teksta u 1 rezu.

Kada bismo opisale ovaj identitet jednom rečenicom, ona bi glasila ovako: Jarkoplavi Zagreb, ukorijenjen u tradiciji, svjestan sadašnjosti, spreman za budućnost.

Prikaz primjene vizualnog identiteta na brošuri (primjena koloristickog sustava, tipografije, piktograma i infografika)

Cijeli natječajni rad možete pogledati ovdje.

Previous
Previous

In my next life I want to be a feedback

Next
Next

DA2 film festival 2024